למה
לרוב האנשים לא אמור לשנות איזה סוג קול הם
"אז
אני סופרן או אלט?", "הגוון קול שלי גבוה או נמוך?" איזה תלמיד
לפיתוח קול לא שאל את עצמו או מורתו את השאלה הזאת? האם קיימת מורה פיתוח קול שלא
שומעת את השאלה הזאת על בסיס שבועי? מאמינה שלא.
כמעט
לא קיים תלמיד לפיתוח קול שמגיע לשיעורים עם טיפה ידע בתחום שלא הביע עניין בסיווג
הקול שלו והכנסתו לקטגוריה. כמעט גם לא קיים תלמיד שלא ניסה להבין האם גוון קולו
הוא גבוה או נמוך וכיצד זה אמור להשפיע על בחירות השירים שלו.
דעתי
בתחום היא שהרבה פעמים התשובה לגבי סוג קולו של התלמיד תחילה היא לא ידועה ולאחר
מכן כאשר סוג קולו מתבהר היא פשוט לא רלוונטית לרוב הדברים שהתלמיד יעשה.
מדוע
סוג הקול של תלמידים רבים אינו ברור או מובן כאשר הם מתחילים ללמוד פיתוח קול?
כשתלמיד
מתחיל ללמוד פיתוח קול ללא ניסיון קודם או עם ניסיון מועט הקול שלו עדין לא מבסס
את עצמו ולא ממצא את הפוטנציאל שלו. בלתי אפשרי באמת להבין מהו המנעד הקולי של
התלמיד כי מנעד קולי מתרחב על ידי אימון ועבודה וגם הגוון הקולי של התלמיד אינו
תמיד נשאר כמו שהוא ולפעמים הוא יכול לבלבל. יכולה לבוא בחורה שבשמיעה ראשונה תישמע
סופרנית בגלל קול דק ובהיר אך ברגע שמתחילים לעבוד איתה ברצינות והקול מתחזק
ומתעבה מבינים שהיא מצו סופרן או בחור ששר בקול עמוק ובשמיעה ראשונה הוא נשמע כמו
זמר בס אבל אז תוך כדי עבודה אנחנו מבינים שהקול העמוק הוא לא הקול הטבעי שלו ובעצם
מדובר בזמר טנור.
מדוע
לאחר שסוג הקול של הזמר מתבהר לרוב זה לא משנה כלום
כאמור,
לרוב בתחילת העבודה עם זמר מתחיל או בעל ניסיון מועט בשירה איננו יכולים באמת להבין
מה סוג קולו של הזמר ורק לאחר עבודה ממושכת סוג הקול שלו מתבהר, אך כאשר הוא מתבהר
לרובם זה לא באמת משנה.
הסיבה לכך שלרוב הזמרים סוג הקול אינו משפיע כלל נעוצה בסגנון השירה של הזמרים. רוב הזמרים שמגיעים כיום ללמוד פיתוח קול מתעניינים במוזיקה בת ימינו- פופ, רוק, מזרחית וכו' ושם אין כלל חשיבות לסוג הקול יש הזמר. חשיבות גבוהה מאוד לעומת זאת יש לסולם בו הזמר מחליט לשיר. חשוב שהזמר יבחר סולם שיהיה לו נוח ומחמיא לשיר בו.
סיבה
שנייה היא שסוג הקול אינו תמיד חופף למנעד של הזמר או מסביר לנו האם זמר יכול לשיר
צלילים מסוימים או לא. כבר פגשתי לדוגמא סופרניות מצליחות להגיע לצלילים נמוכים
יותר ואלטיות ולהיפך.
מתי כן
סוג הקול משנה
אז
הבנו שלזמרי מוזיקה קלה אין חשיבות לסוג קולם אך יש גם מצבים בהם סוג הקול כן
רלוונטי ומכריע. סוג הקול חשוב מאוד לזמרי מקהלה, שם לרוב חלוקת הקולות מתבצעת על
פי סוג הקול של הזמר- סופרן , אלט , טנור ובס ולכל קול תפקיד שירה אחר. חשוב לי
להדגיש כי אמנם לרוב חלוקת הקולות אכן מתבצעת על פי סוג קולו של הזמר אך במקרים מסוימים
כאשר אין מספיק זמרים בקול מסוים המנצח יכול להחליט שזמר טנור מסוים אשר מסוגל
לשיר במנעד של בס יצטרף לזמרי הבס בגלל חוסר בזמרים. מקרים כאלו קורים כל הזמן.
גם באופרה
שונא הקולות חשוב מאוד. רוב האריות נכתבות לסוג קול מסויים וכך גם תפקידי הדמויות
באופרות, לדוגמא, לרוב הנסיכה תהיה סופרנית והנסיך טנור.