כיצד תשירו את הקול הטבעי שלכם
לשיחת ההיכרות הראשונה עם כל תלמיד חדש שמגיע לסטודיו ישנן מטרות גלויות ומטרות סמויות.. המטרות הגלויות והמובנות מאליהן הן כמובן הכרה לעומק אחד את השני ככל הניתן וזיהוי צרכיו ומטרותיו בלימודי פיתוח קול. ישנה מטרה אחת סמוייה שהיא טיפה יותר מורכבת אך לא פחות חשובה. בזמן שהתלמיד עונה על שאלותי ומדבר אני מאזינה גם לגוון קולו ולא רק למילותיו. חשוב כמובן שתחילה אבדוק האם ישנם ליקויים קוליים או חשד לבעיות רפואיות בקולו שמצריכות בדיקת רופא אך גם הבחנה מדוייקת של צבע קולו ונקודות החוזקה בקול הדיבור שלו. כאשר התלמיד מתחיל לשיר, באחוז לא מבוטל מן המקרים קיים הבדל לרעה בין "קול הדיבור" ל"קול השירה". זוהי תופעה מעניינת שלדעתי דורשת מודעות ותשומת לב כדי לדייק את הקול בזמן השירה ולהישמע במיטבנו, אך בדיוק כמו שאנחנו אמורים להישמע.
רוב האנשים שמתחילים לשיר פשוט מחקים את הזמרים האהובים עליהם שזה טבעי ומצויין אם צבע הקולות של הזמרים האהובים עלינו תואמים את קולנו שלנו, אך אם אחנו מנסים בכוח להגיע לסאונד שונה מדי מהקול הטבעי שלנו, כמו לנסות לשיר עם קול מחוספס ואוורירי למרות שהקול שלנו עמוק וכהה או להיפך, זה כבר דבר שלא נכון לעשות ואף עלול להזיק לקולנו.
לפעמים בניית המודעות הזאת וההתמדה איתה לא פשוטים. פגשתי לא מעט תלמידים שבתחילת העבודה ההתעקשות על לשיר בגוון קול שלהם גרמה להם לחוסר נוחות ותסכול פשוט כי הרבה אנשים לא באמת אוהבים את גוון הקול של עצמם כאשר הוא לא תואם את מה שהם תופסים כ"קול יפה". למרות הקושי ההתחלתי ההתמדה השתלמה ולאחר תקופת הסתגלות התחילה תקופת הפריחה וההתאהבות הקולית.
כדי למצוא את הקול הטבעי שלכם נסו תחילה לעשות תרגילים קוליים בקול החזה שלכם ולאחר מכן עם קול הראש שלכם. השילוב של שניהם גם בתחילת העבודה עוזר לשיר ללא מאמץ קולי ולאחר מכן עוזר להגיע ל"מיקס" שבוא שילוב בין קול הראש לחזה שזאת מטרה קולית נפרדת חשובה משל עצמה.
כשאתם מתחילים לעבוד על שיר נסו תחילה לדקלם את המילים שלו בקול מלא וחזק ולאחר מכן תתחילו לשיר ותראו כיצד קול הדיבור שלהם פתאום משתלב עם השירה, מחזק אותו, נותן לו נוכחות ומשדרג אותו.